Leverbaarheid
& termijnen
Vertraagde levering van uw nieuwe auto? Dit moet u weten.
Door een onverwacht wereldwijd tekort aan microchips zijn de levertijden van nieuwe auto's de afgelopen maanden flink opgelopen. Er zijn verschillende redenen waarom dit is gebeurd, maar voornamelijk omdat microchips essentiële componenten zijn die nodig zijn om auto's te bouwen.
- Corona legde fabrieken van microchips (halfgeleiders) stil en zorgde voor microchiptekort
- Telewerken is de norm en deed de vraag naar elektronische apparaten met microchips stijgen
- De versnelde elektrificatie zorgt voor een grotere vraag aan microchips
- Uitgestelde bestellingen van vorig jaar zorgen voor oplopende wachttijden
Wat is een (micro)chip?
Wat we meestal een chip noemen is in technisch jargon een halfgeleider. Deze kleine, rechthoekige elementen treffen we overal in onze voertuigen aan:
- in het dashboard
- de sleutels
- de elektrische ruiten
- het schuifdak
- het ABS-remsysteem
- ...
Ze zijn dus onmisbaar voor de goede werking van onze wagens.
Waarom wordt er zoveel over microchips gesproken?
Het internet of things (onze auto’s en heel wat andere producten die we dagelijks gebruiken) leiden onder een nijpend tekort aan halfgeleiders. Dat heeft wereldwijde gevolgen voor tal van sectoren.
We zetten even een stapje terug vanaf 2019 tot nu: de hele wereld wordt getroffen door de COVID-19 pandemie. Telewerken wordt de norm en we verplaatsen ons steeds minder. Onze hobby’s organiseren we noodgedwongen thuis in afzondering.
We zien dus een onevenwicht tussen een stijging van de vraag naar elektronische apparaten ene en daling van het aanbod omdat de productie ervan niet kan volgen.
Maar wat is nu het verband tussen die chips en onze voertuigen?
De verklaring van het probleem situeert zich buiten onze grenzen. Azië, de belangrijkste producent van halfgeleiders werd al snel zeer zwaar getroffen door de delta-variant, wat leidde tot een tijdelijke sluiting van bepaalde fabrieken én een vertraging in de wereldwijde productie van microchips.
Het tekort aan halfgeleiders is niet de enige oorzaak van deze situatie: hout, metalen, rubber, glas: geen enkele grondstof werd door de wereldwijde schaarste gespaard.
Het merkwaardige is: de auto’s zijn vrijwel klaar en wachten op hun nieuwe eigenaars
Maar ze kunnen niet geleverd worden zolang de chips ontbreken, want wie wil er nu een auto die niet start? De eerste slachtoffers van dit tekort zijn de consumenten, die soms maanden op een levering moeten wachten. Vandaag proberen alle getroffen sectoren (autoconstructeurs en verdelers) om een oplossing te vinden voor hun klanten. Daarvoor werken ze voortdurend aan verbeteringen in de productie en in de systemen om de impact van het tekort tot een minimum te beperken. We spreken dan tekort over het anticiperen op bestellingen en de opening van nieuwe fabrieken. Deze inspanningen zullen er alleszins voor zorgen dat we een beter zicht op hebben op de komende maanden.
Uw mobiliteit | Meest gelezen
Meer weten over: Elektrisch rijden | Leverbaarheid & termijnen | Onze corona-maatregelen | Leasing | Accessoires