Rijden in koud weer met een elektrische auto? Wij geven je enkele tips!
Als de temperatuur daalt, worden auto’s vaak geconfronteerd met nieuwe uitdagingen. Startproblemen en hinder door strooizout zijn veelvoorkomende issues. Voor elektrische auto's geldt bovendien dat de actieradius flink kan afnemen in de winter. Waar een accupakket in de zomer goed is voor zo'n vierhonderd kilometer, kan dit bij koud weer zomaar dalen tot minder dan driehonderd kilometer. Hoe komt dit en wat kun je doen om de invloed van de kou te minimaliseren?
Waarom daalt de actieradius bij koud weer?
De accu is een cruciaal onderdeel van elke elektrische auto, en vooral in de winter wordt deze zwaar belast. Elektrische auto's hebben weliswaar minder last van koude startproblemen, maar ook hun accupakket heeft te lijden onder lage temperaturen. De ideale bedrijfstemperatuur van een accupakket ligt rond de twintig graden. Hoe kouder het wordt, hoe minder energie het accupakket kan leveren, wat zich vertaalt naar een afnemende actieradius.
Voorbeeld actieradius VW ID.3 (58 kWh)
Koud weer ( -10°C)
Stad - Winter | 340 km |
Snelweg - Winter | 250 km |
Gecombineerd - Winter | 295 km |
Warm weer (23°C)
Stad - Zomer | 520 km |
Snelweg - Zomer | 325 km |
Gecombineerd - Zomer | 405 km |
De impact van de verwarming op de actieradius
Naast de kou heeft de verwarming in de winter ook een aanzienlijke invloed op de actieradius. Auto's met een verbrandingsmotor gebruiken de vrijkomende warmte om het interieur te verwarmen, terwijl elektrische auto's een elektromotor hebben die nauwelijks warmte produceert. Daarom is het aanwezen om te opteren voor een warmtepomp. Als je de verwarming inschakelt in een elektrische auto, moet de warmtepomp extra energie verbruiken. Juist bij koud weer wil je natuurlijk graag de verwarming gebruiken.
Tips om de actieradius te vergroten in de winter
Verwarmen van de lucht in de auto is niet efficiënt. Gebruik in plaats daarvan de stoelverwarming, die snel opwarmt en direct contact maakt met je lichaam.
Programmeer je auto om op een bepaald tijdstip volledig opgewarmd te zijn. Zo vertrek je met een warme accu en een aangenaam interieur.
Zorg ervoor dat je auto 's nachts aan de stekker blijft. Zo begin je elke ochtend met een volle accu en een voorgeklimatiseerde kabine.
In de stad: kies modus B voor efficiënt remmen en energieregeneratie. Op snelwegen: kies modus D voor efficiënt rijden en zuinigheid bij lange afstanden.
Elektrisch rijden in wintersportgebieden
Het is absoluut mogelijk om met een elektrische auto op wintersport te gaan. Het is echter belangrijk om je goed voor te bereiden, vooral omdat oplaadpunten iets minder frequent voorkomen dan tankstations voor traditionele brandstoffen. Plan je route zorgvuldig en zorg voor voldoende laadstops.. Door goed te plannen en bovenstaande tips in acht te nemen, kun je met een gerust hart met je elektrische auto de wintersport tegemoet zien. Veel plezier op de piste!