elektrisch rijden icoon Introductie

Op reis vertrekken met een elektrische wagen? Voor heel wat mensen lijkt zoiets onmogelijk: een beperkt rijbereik, slechte laadinfrastructuur, verplichte laadpauzes... Is rijden met een elektrische wagen nu écht enkel iets 'voor op de kermis'?

Mijn naam is Bert en samen met mijn vriendin Amber nemen we deze zomer de proef op de som en gaan we met een elektrische auto naar Toscane (Italië).  Net zoals vele anderen, is het de eerste keer ooit dat we zo'n lange afstand met een elektrische wagen zullen rijden. Eerder reed ik met een Audi A4 Avant (benzinemotor), het was dus noodzakelijk om toch wel wat opzoekwerk te verrichten alvorens we deze 'challenge' zouden aangaan. 

CUPRA Born voorkant MIG Motors

Voorbereidingswerk

Het klopt dat rijden met een elektrische wagen niet zomaar rijden en vertrekken is. Althans, niet als het je eerste keer is. Gelukkig is er ondertussen veel online info te vinden over hoe je moet opladen en dankzij de Facebookgroep EV Belgium kan je ervaringen, tips en vragen van andere EV-eigenaars lezen. Om te reizen met een elektrische wagen heb je drie belangrijke zaken nodig: 

  1. Een laadpas (of meerdere)
  2. Een app om oplaadstations te vinden
  3. Een app om je route te berekenen

Meer info over laadstations en laadkaarten

Elektrisch rijden laadpassen

Must have 1: Laadpassen

In tegenstelling tot een tankstation, kan je aan de meeste laadstations niet met je bank- of kredietkaart betalen. Voor bedrijven is het namelijk veel voordeliger om zelf een laadpas of app te ontwikkelen en klanten op die manier te laten betalen. Gelukkig worden nieuwere laadstations wel steeds vaker van een bankkaartlezer voorzien (bv. Allego, Fastned en Ionity) om een breder publiek aan te spreken. 

Echter blijft het dus aangewezen om gebruik te maken van een laadpas. Inmiddels zijn er enorm veel aanbieders waardoor het vaak heel moeilijk is om de 'beste' laadpas te kiezen. Op basis van eerder opzoekwerk en mijn persoonlijke bevindingen zijn dit mijn top drie laadpassen:

  1. E.D.I. (gratis kaart zonder abonnement, handig overzicht van alle transacties en werkt bij meer dan 245.000 laadstations)
  2. Chargemap (kaart kost €20 maar krijg je terug in de vorm van laadtegoed, uitstekende app en ingebouwde routeplanner)
  3. Shell Recharge (gratis kaart zonder abonnement, handige app en werkt bij meer dan 275.000 laadstations)

Voor alle laadpassen is het nodig om een kredietkaart te koppelen en een account aan te maken. Bij sommige apps gaat een transactie onmiddellijk van je rekening, bij andere apps gebeurt dat op het einde/begin van de maand.

Must have 2: Een app om laadstations te vinden

Alle laadpassen hebben een app waarop je een kaart kan bekijken om te zien welke laadstations er in jouw buurt zijn en die de laadpas zullen accepteren. Mijn persoonlijke voorkeur is Chargemap aangezien die zeer duidelijk is en ervaringen van andere gebruikers worden vermeld (hoofdzakelijk bij snelladers). Een andere aanrader is Plugshare, die ook heel goed werkt met Apple CarPlay en Android Auto.

Pro-tip: Sinds deze zomer is het mogelijk om via de Tesla-app te laden bij sommige Tesla Superchargers. Check dit wel steeds vooraf via de Tesla-app.

Must have 3: Een app om je route te berekenen

Alhoewel veel elektrische wagens een ingebouwde GPS hebben die ook je laadstops zal berekenen, werkt dit soms niet goed. Regelmatig worden AC-laadstations aangegeven waar je heel lang moet wachten of worden DC-snelladers getoond die niet (goed) werken of bijna altijd bezet zijn. Gelukkig zijn autofabrikanten hiervan op de hoogte en volgen er software-updates om dit te verbeteren.

Mijn suggestie is om daarom tijdelijk gebruik te maken van Chargemap en ABRP (A Better Route Planner). Vooral die laatste is een echte 'game changer'. 

Deze gratis app berekent op basis van je voertuig, verbruik, verkeer, weersomstandigheden, beschikbaarheden... een optimale route en toont je waar en voor hoelang je moet opladen om zo snel mogelijk op je bestemming te geraken. Let op: om alle functionaliteiten te gebruiken heb je wel een maandelijks (€4,99) of jaarlijks (€49,99) abonnement nodig, maar dat zou ik zeker aanraden. Vervolgens kan je de route exporteren naar Google Maps of het laadstation invoeren in Waze of de ingebouwde GPS.

CUPRA logo MIG Motors wit Info over de wagen

De auto waar wij mee zullen reizen is de 100% elektrische CUPRA Born. Een zeer fijn sturende wagen die een dynamische look combineert met comfort en technologie. Aangezien CUPRA nog relatief nieuw is, zorgt deze Born gegarandeerd voor enthousiaste en nieuwsgierige kijklustigen in het straatbeeld of aan het laadstation.

Dankzij een geconnecteerd thuislaadstation van Smappee (7,4 kW) kan ik zeer goedkoop opladen via onze zonnepanelen en 's ochtends met een volle batterij vertrekken. Hierdoor zijn mijn dagelijkse verplaatsingen van minstens 120 kilometer (heen-terug) nooit een probleem en hoef ik ook niet onderweg of op het werk op te laden. De Born heeft een werkelijke actieradius van 314 km wat voor mij perfect bruikbaar is. Om de levensduurte van de batterij te sparen laad ik echter altijd op tot maximum 80%.

In totaal reed ik al 2.961 km met een gemiddeld verbruik van 16,4 kWh/100km. Totale kostprijs voor deze afstand (combinatie van thuisladen, openbaar laden en snelladen met de E.D.I.-laadpas) is € 201,13.

CUPRA Born opladen met E.D.I

de heenrit reisverslag elektrisch rijden MIG Motors De heenrit

Onze route

Dankzij A Better Route Planner kon ik heel nauwkeurig en snel een realistische route berekenen. We kozen ervoor om in twee dagen te rijden met een tussenstop in Mulhouse (Frankrijk, vlak voor de Zwitserse grens). Aangezien we vertrekken in een 'zwart weekend' en er veel verkeer zou zijn, keek ik voorhand en op geregelde tijdstippen naar de laadstops om te zien hoeveel beschikbare laders er waren en wat de reviews waren. Zo merkte ik op dat de voorgestelde tussenstop 'Ionity Hauconcourt' vaak heel druk is en de laders er geregeld niet (goed) werken. Ik koos er daarom voor om deze stop te vervangen door een minder bekende snellader in de buurt: Schengerwiss 3-5 [PC-Tank Sàrl]. De hele rit navigeren we via Waze en rijden we op ACC (adaptieve Cruise Control) aan 100-110 km/u om zo efficiënt mogelijk te zijn.

Op reis gaan met een CUPRA Born naar Italië - MIG Motors

Het navigatieplan

Dag 1: Roeselare - Mulhouse (659 km - 7h59min inclusief 1h1min laden).
  1. Start in Roeselare (eenmalig opgeladen tot 100% SoC (State of Charge)
    • 223 km rijden - 2h19min
  2. Laadstop bij Wellin [Ionity] - aankomst met 27%, 15 min. opladen tot 61%
    • 139 km rijden - 1h44min
  3. Laadstop bij Schengerwiss 3-5 [PC-Tank Sàrl] - aankomst met 16%, 32 min. opladen tot 80%
    • 197 km rijden - 2h13min (max. 100 km/u)
  4. Laadstop bij Arcos [Allego] - aankomst met 17%, 15 min. opladen tot 54%
    • 99 km rijden - 58min
  5. Aankomst in Mulhouse met 21%
CUPRA Born laadpas

Het goedkoopste laadtarief

Na het berekenen van de route via A Better Routeplanner zocht ik via Chargeprice de locatie en goedkoopste tarieven op. Deze app vergelijkt namelijk de prijs van verschillende laadpassen, een echte must-have om geld te sparen. Zeker als je weet dat snelladen meestal niet goedkoop is. Voor de Ionity-laadstations maak ik gebruik van Bonnet, aangezien zij zonder abonnement een vast tarief van €0,41/kWh aanbieden.

Sommige laadstations zijn echter niet opgenomen in Chargeprice (zoals onze tweede laadstop) waardoor je daar geen prijzen kunt vergelijken. Ook de E.D.I-laadpas is niet opgenomen in de vergelijking. Bovendien vergt het wel wat opzoekwerk. Tenslotte kunnen de prijzen ook snel wijzigen, zo maakte Bonnet recent de beslissing om vanaf 1 augustus '22 de prijs te verhogen naar € 0,62/kWh. Op het forum van EV Belgium bleken E.D.I. en Freshmile daarom een van de goedkoopste opties te zijn.

De start!

Met enige stress zijn we volledig klaar om deze uitdaging aan te gaan. Italië staat er namelijk om bekend niet de beste laadinfrastructuur te hebben. We hopen alvast om dit te weerleggen en kijken er vol spanning naar uit om onze avontuurlijke reis te beginnen.

De kofferinhoud van 385 liter is voor ons perfect om één grote valies en enkele rugzakken mee te nemen. Op die manier blijven de achterruit en achterbank vrij en hebben we een uitstekend zicht. Om het verkeer zoveel mogelijk te vermijden vertrekken we om 5:00 's ochtends. Onze batterij en die van de wagen zijn volledig opgeladen, klaar om eraan te beginnen.

CUPRA Born koffer

Valies reizen met een elektrische auto Dag 1 

Roeselare - Mulhouse

Om 5:05 's ochtends en met de batterij op 100% (337km rijbereik - € 9,90 voor 29,21kWh) vertrokken we richting onze eerste laadstop in Wellin (provincie Luxemburg). We rijden op 'Range' om zo ecologisch mogelijk te rijden, wat betekent dat je minder snel kan accelereren en maximum 130 km/u kan rijden. Wij vonden de acceleratie echter nog steeds snel genoeg en reden met cruise control op een snelheid rond 110 km/u

Eerste laadstop: Wellin [Ionity]

Op dit tijdstip was er quasi geen verkeer waardoor we om 7:00 toekwamen op de eerste laadstop met nog 27% (86km rijbereik) over. Helaas was er één lader buiten werking en de andere allemaal bezet. Een Belgische Audi e-tron was na 5 minuten gelukkig klaar dus konden we relatief snel laden. We maakten gebruik van Bonnet om via deze app slechts €0,41/kWh te betalen. Dat lukte zonder problemen en tijdens het opladen genoten we van ons ontbijt en keken we rond in de lokale supermarkt. De laadsnelheden schommelden rond de 80 kW waardoor we om 7:30 opnieuw 70% batterij hadden. In totaal betaalden we € 10,48. Er was trouwens ook een Luminus-snellader maar die bleek niet te werken volgens Chargemap.

CUPRA Born Ionity Wellin

Tweede laadstop: Schengerwiss 3-5 [PC-Tank Sàrl]

Na een rit van 139 km kwamen we met nog 30% aan bij onze laadstop. We waren heel verrast van ons lage verbruik: 15,1 kWh/100km. Tijdens deze stop werden we aangesproken door andere vriendelijke Belgen die zelf ook nog maar net een elektrische auto hadden gekocht. Na 26 minuten hadden we 80% en vertrokken we opnieuw. Ditmaal gebruikten we de E.D.I-laadpas en betaalden we € 16,56 (€0,57/kWh). Bij deze laadstop was het trouwens heel rustig, er stonden slechts 3 voertuigen terwijl er 16 plaatsen zijn voorzien. Door onze langere pauze was er ook genoeg rijbereik om niet aan 100 km/u te rijden maar konden we aan 110 km/u rijden wat toch enkele minuten verschil is.

Derde laadstop: Arcos [Allego]

Om 12:20 kwamen we aan bij de laatste laadstop onderweg met nog 21% (87km rijbereik) over. Oorspronkelijk moesten we hier maar 15 minuten stoppen om tot in Mulhouse te geraken, maar we namen hier uitgebreid de tijd om tijdens de middag te lunchen waardoor we er 33 minuten zijn gebleven en uiteindelijk ook tot 80% hebben geladen. Net als de vorige keer gebruikte ik Bonnet en betaalde €12,44.

CUPRA Arcos Allego

Aankomst in Mulhouse en conclusies eerste deel

Om 14:00 kwamen we aan in Mulhouse met nog 43% rijbereik. Via Chargeprice vond ik er een goedkope lader van 22 kW waar ik dankzij Freshmile kon laden voor slechts € 0,30/kW en €1/uur. We mochten er wel maximum 2 uur staan en dienden €2,30 parkeergeld te betalen. Van die 2 uur maakten we gebruik om in te checken in het hotel en de stad te verkennen. Nadien hadden we 83% (€9,34) en kozen we ervoor om voor ons hotel te parkeren. 

Volgens A Better Route Planner zouden we om 12:19 met 20% batterij aankomen, maar wij kozen ervoor om telkens wat langer te blijven en kwamen daardoor dus een stuk later toe. Er was weinig verkeer waardoor telkens heel vlot konden rijden en betaalden uiteindelijk € 49,38 voor een afstand van 597 km. Deze rit kostte ons dus € 8,27 per 100 kilometer.

Alhoewel we 9 uur onderweg zijn geweest, voelde het door onze ontspannen rijstijl en regelmatige pauzes aan als een korte rit en waren we helemaal niet vermoeid. We zien het tweede deel van onze heenreis alvast helemaal zitten!

 

Valies reizen met een elektrische auto Dag 2 

Mulhouse - Montaione

Met de batterij op 83% vertrokken we 's ochtends vanuit Mulhouse richting onze eerste laadstop in Götthard (Zwitserland). Aangezien we in Zwitserland geen gratis dataverbinding hebben, besloten we om op voorhand de laadstops in Zwitserland in te geven in de ingebouwde navigatie en te bewaren als favorieten. Dit was dus een ideale manier om ook eens de navigatie van de wagen te testen. Alles verliep heel vlot en de ingebouwde navigatie zorgt er ook voor dat je aanwijzingen krijgt op het scherm naast de snelheidsmeter, heel handig. 

Dag 2: Mulhouse - Montaione (751 km - 9h35min inclusief 1h18min laden).
  1. Start in Mulhouse (opgeladen tot 83% SoC
    • 176 km rijden - 1h58min
  2. Laadstop bij Gotthard Süd [Ionity] - aankomst met 24%, 8 min. opladen tot 46%
    • 94 km rijden - 1h3min
  3. Laadstop bij Bellinzona Nord [Ionity] - aankomst met 15%, 24 min. opladen tot 69%
    • 180 km rijden - 1h57min
  4. Laadstop bij Piacenza [Ionity] - aankomst met 15%, 14 min. opladen tot 51%
    • 115 km rijden - 1h16min
  5. Laadstop bij Carpi [Ionity] - aankomst met 15%, 32 min. opladen tot 80%
    • 186 km rijden 2h1min
  6. Aankomst in Montaione met 22%

 

CUPRA Born MIG Motors reisverslag Mulhouse elektrisch rijden

Eerste laadstop: Gotthard Süd [Ionity]

Vanuit Mulhouse geraakten we vlotter dan verwacht tot onze eerste laadstop. We hadden toch wat stress, aangezien de Gotthard-tunnel - zeker tijdens een zwart weekend - enorm druk qua verkeer zou zijn. Deze tunnel zouden wij ook nemen aangezien het een centrale toegangsweg is om tot in Italië te geraken. Net voor de tunnel stopten we dus bij deze laadstop. Een zeer moderne shop en prachtige omliggende bergen zorgden voor een adembenemend zicht. Volgens ABRP hoefden we hier maar 8 minuten op te laten maar wij besloten om voor de zekerheid toch wat langer op te laden tot 63%. De totale kostprijs hiervoor was €13,68 (0,76/kWh).

Na de eerste laadstop vertrokken we dus richting de tunnel. Toen er al na enkele kilometers een file van meer dan een uur vertraging was, begon de ingebouwde navigatie te zoeken naar alternatieve routes om zo vlot mogelijk in de tunnel te geraken. Aangezien we zelf geen bereik hadden vertrouwden we de navigatie. Helaas bleek dat de alternatieve weg naar de Gotthardtunnel was afgesloten, iets wat de navigatie niet wist. Hierdoor waren we genoodzaakt om zelf onze weg te zoeken waardoor we uiteindelijk via de Gotthardpas-route verder reden.

CUPRA Born Zwitserland

Deze route gaat dwars over de Alpen heen en bevat heel steile hellingen en kronkelachtige wegen. Dat zorgt voor prachtige uitzichten, maar helaas had deze ongeplande route ook een grote impact op de batterij van onze wagen. Terwijl we op de autosnelweg bij elke stop snelladers tegenkwamen, zaten we nu helemaal in de natuur waardoor we dus niet zomaar konden opladen. Bij de start hadden we nog 245 kilometer bereik, maar dat daalde pijlsnel tot slechts 70 kilometer bereik (dankzij de grote hellingen) waardoor we toch wat 'range anxiety' begonnen te krijgen. Dit bereik zou nauwelijks genoeg zijn om onze volgende laadstop te bereiken. Gelukkig dat we dus toch wat langer hebben geladen bij onze eerste stop. Uiteindelijk kwamen we echter op een kantelpunt waarbij het opnieuw zeer steil naar beneden ging. Hierdoor kon de batterij enorm veel energie recupereren en hadden we - zonder op te laden - opeens weer 100 kilometer extra bereik! 

CUPRA Born elektrisch op reis naar zwitserland - gotthardtunnel file

Tweede laadstop: Bellinzona Nord [Ionity]

Door de sterke daling haalden we uiteindelijk een zeer zuinig verbruik van 14,3 kWh/100km. Met nog 34% (165 km rijbereik) kwamen we na een vermoeiende rit aan bij onze tweede laadstop. Hier bleek het heel druk te zijn, in tegenstelling tot onze eerste laadstop waar we de enige waren aan het Ionity-laadstation. Eén lader Ionity-lader bleek hier niet te werken en er stonden nog 2 andere wagens voor ons te wachten. Gelukkig was het na 5 minuten wachten al aan ons. Nadien vertrokken we met 80% (296 km rijbereik) richting de derde laadstop. Omdat we geen dataverbinding hadden in Zwitserland, betaalden we hier met de E.D.I.-laadpas en niet met Bonnet, wat toch een stuk duurder is. De totale kostprijs was €20,48.

Derde laadstop: Piacenza [Ionity]

Deze laadstop bevond zich nabij een grote supermarkt. Bij aankomst (28%) bleken echter opnieuw alle laders bezet te zijn. Vaak merkten we dat er wagens zijn die tot 100% willen laden, wat enorm lang kan duren en zeer vervelend is voor de mensen die wachten. Toen we na 20 minuten wachten konden laden, bleek de Ionity-lader niet goed te werken. Na enkele minuten stopte het laden vanzelf en moesten we dit telkens opnieuw activeren. We vonden dit super vervelend en na enkele pogingen besloten we om daarom met 53% (200 kilometer rijbereik) verder te rijden naar onze laatste laadstop. De totale kostprijs was €6,35.

Laatste laadstop: Carpi [Ionity]

We zijn er bijna! Nog één keer laden. Omdat het een vermoeiende rit is geweest door de files en omleidingen, besloten we om onze brave rijstijl van maximum 110 km/u even op te geven en te verleggen naar 120 km/u. Hiermee zouden we volgens de boordcomputer nog altijd voldoende bereik hebben. Dat klopte, want met 9% (33km rijbereik) kwamen we aan in Carpi. Door onze lage SoC haalden we een laadsnelheid van bijna 130kW! Dat is meer dan wat deze Born volgens de fabrikant maximum kan laden (100kW). Tijdens het laden gingen we op restaurant waardoor de wagen bij aankomst terug 93% had. Omdat er nog voldoende vrije laders waren, vonden we het geen probleem om tot boven de 80% te laden. Bonnet werkte hier niet dus betaalde ik opnieuw met de E.D.I.-laadpas (€43,19).

CUPRA Born Italië Capri Ionity

Aankomst in Montaione en conclusies tweede deel

Aangekomen op onze bestemming! Met nog 39% over kunnen we beginnen aan de echte vakantie. We zijn zeer blij dat we met een elektrische wagen naar hier zijn gekomen, door de vele pauzes was het rijden meer 'zen' en onderweg hebben we op één uitzondering na altijd zeer snel en zonder problemen kunnen laden. In totaal hebben we 19 uur gereden over een afstand van 1.430 kilometer, met een verbruik van 16,0 kWh/100km.

Persoonlijk vinden we  dat we iets té zuinig hebben gereden. We kwamen bijna altijd toe met meer dan 25% SoC en door onze tragere snelheden zijn we toch redelijk wat tijd verloren. Bovendien denken we dat het beter is om constant met ABRP te rijden in plaats van de bestemmingen in te voeren in Waze omdat ABRP dan normaal andere laadstops zal voorstellen die verder liggen en meer passen bij het verbruik van de wagen. Daarnaast moeten we ook zeggen dat we altijd langer zijn gebleven dan het eigenlijk moest. Toch vinden we zo'n elektrische roadtrip absoluut een aanrader, al zorgt het de eerste keer sowieso voor wat stress en voorbereiding.

CUPRA Born boordcomputer elektrische roadtrip

We betaalden in totaal € 142,42. Wanneer je enkel gebruik maakt van snelladers kan de prijs dus wel hoog oplopen. Het is daarom belangrijk dat je voor dagelijks woon-werkverkeer thuis kan opladen aangezien dit veel goedkoper is, of gebruik maakt van openbare AC-laders (max. 22 kW). Mocht je toch wekelijks snelladers gebruiken zou ik aanraden om een abonnement af te sluiten (bv. Bonnet, Fastned, Ionity...) aangezien dat op lange termijn goedkoper is dan 'pay-per-use'.

Tijdens de reis - italie met een elektrische auto Tijdens de reis

Montaione - Pienza - Siena - Firenze - Empoli - Pisa 

Aangekomen op onze bestemming konden we onmiddellijk opladen aangezien we kozen voor een agriturismo die was voorzien van een AC-lader (max. 11kW). Zodra de type 2-kabel in de wagen zat begon het laden. Het aantal kWh dienden we zelf af te lezen van de teller en te noteren. De eigenaar bleek echter €1/kWh aan te rekenen, wat enorm duur is. We besloten daarom om deze lader enkel in een noodgeval (1x €25) te gebruiken en zochten naar openbare laadpalen.

Bijna alle laadpalen in Italië zijn van het merk BeCharge (Eni) en Enel X. Tijdens onze reis hebben we altijd gebruik gemaakt van AC-laders, aangezien het nooit nodig was om voor één rit verder dan 200 kilometer te rijden. Dé app die je daarom nodig hebt is JuicePass. Deze Engelstalige applicatie toont alle laadstations in Italië (en in andere landen) en heeft AC-prijzen van €0,58/kWh tot €0,70/kWh. Niet goedkoop dus, maar er is ook de mogelijkheid om een maandabonnement te kopen waarbij je voor 70kWh 25 euro moet betalen of 45 euro voor 145kWh. Wij kozen voor het laatste abonnement waardoor we dus slechts €0,31/kWh hoefden te betalen en na één maand konden stoppen. Bovendien werkt JuicePass ook bij snelladers van Ionity waardoor het dus extreem goedkoop is.

cupra born mig motors elektrisch opladen

Vanuit Montaione bezochten we verschillende toeristische trekpleisters in Toscane (Pisa, Firenze, Pienza). Bij elke plaats die we wilden bezochten waren er volgens JuicePass verschillende laadpalen beschikbaar, telkens met een oplaadsnelheid van 22kW. De eerste keer is het altijd even zoeken hoe een laadstation werkt, zeker degene van Enel X zijn ingewikkeld. Na enkele mislukte pogingen hadden we de techniek wel door en lukte het vlotter. De laadplaatsen waren gelukkig nooit ingenomen door niet-elektrische voertuigen en we hoefden ook nooit parkeergeld te betalen. Wanneer de wagen is volgeladen mag je nog één uur gratis parkeren, daarna betaal je €0,09/minuut dus is het slim om de wagen te verplaatsen. Wij waren altijd iets vroeger klaar waardoor we nooit zo'n 'idle fee' hoefden te betalen.

In totaal reden we 640 kilometer in Toscane, dankzij de heuvels en onze gemiddelde snelheid van 51 km/u (omwille van de wegenwerken en verkeersborden, niet om zuinig te rijden) haalden we een verbruik van slechts 14,9 kWh/100 km. De totale kostprijs hiervoor was €84,6 (inclusief de €45 voor het JuicePass-abonnement, we gebruikten dit ook voor de Ionity-laders tijdens de terugrit).

CUPRA Born opladen in Pisa, Italië
CUPRA Born toscane

de heenrit reisverslag elektrisch rijden MIG Motors De terugrit

Onze route

Net zoals de heenrit reden we in twee delen met een tussenstop in Colmar (Frankrijk). Ditmaal wilden we testen of we effectief sneller zouden zijn wanneer we de maximumsnelheid zouden rijden i.p.v. een zuinige 100-110 km/u. Daarnaast hebben we ons deze keer minder moeten voorbereiden en startten we een route via ABRP die we constant aanlieten (dus geen combinatie met Waze). We verbonden ABRP met een OBD-adapter in de wagen zodat de app de actuele SoC kon aflezen om op die manier hopelijk een betere voorspelling te maken. We misten echter wel de vele voordelen en accuratere routes van Waze.

CUPRA Born naar Italië elektrische roadtrip EV

Het navigatieplan

Dag 1: Montaione- Colmar (778km - 10h7min inclusief 1h36min laden).
  1. Start in Montaione (76% SoC)
    • 135km rijden - 1h45min
  2.  Laadstop bij Arcola [Enel X] - aankomst met 38%, 16min. opladen tot 70%
    • 168km rijden - 1h48min
  3. Laadstop bij Tortona [BeCharge] - aankomst met 15%, 36min. opladen tot 69%
    • 170km rijden - 1h49min
  4. Laadstop bij Bellinzona [Ionity] - aankomst met 15%, 22min. opladen tot 66%
    • 151km rijden - 1h38min
  5. Laadstop bij Neuenkirch [Ionity] - aankomst met 15%, 22min. opladen tot 65%
    • 153km rijden - 1h29min
  6. Aankomst in Colmar met 20%
CUPRA Born elektrisch rijden naar Italië - reisverslag terugrit

Valies reizen met een elektrische auto Dag 1 

Montaione - Colmar

We vertrokken 's ochtends om 6:30 richting onze eerste laadstop in Arcola (Italië). Alles liep heel vlot en na een kleine 2 uur kwamen we aan. De parking waarop de snelladers stonden bleek afgesloten door werken. Gelukkig kregen we toestemming om alsnog te laden. We waren bovendien helemaal alleen en alles ging heel vlot. Na 22 minuten laden hadden we opnieuw 21kWh bijgekregen en betaalden we via E.D.I €15,07.

Onze tweede laadstop in Tortona bleek een gloednieuwe lader te zijn waar we opnieuw helemaal alleen waren. Ook hier leek alles vlot te gaan maar na amper 3 minuten stopte het laden (€0,88). De lader ontkoppelen en opnieuw proberen bleek niet te werken en we kregen een 'Maintenance'-melding in de app. Daarom keken we via Chargemap naar een alternatief in de buurt. Op slechts 3 kilometer stond een BeCharge-snellader die bezet was, maar we besloten om het er toch op te wagen.

Bij aankomst stond er inderdaad een Audi Q4 e-tron maar de wagen vertrok net, dus hadden we opnieuw een snellader voor ons alleen. Ik gebruikte deze keer de BeCharge-app en betaalde voor 30kWh €19,42. Na 300 kilometer hadden we nog steeds een zeer zuinig verbruik van 16,1 kWh/100km.

 

CUPRA Born verbruik

(Laad)file in Italië en Zwitserland

Helaas werden we toen geconfronteerd met enorm veel verkeersproblemen aan de grens van Zwitserland waardoor we uren vertraging hadden (ook nu was het een 'zwart weekend'). Na enkele lange uren kwamen we aan bij onze derde laadstop in Bellinzona [Ionity]. Dit was - net zoals tijdens de heenrit - een drukke laadstop. De vier laders voor deze locatie waren allemaal bezet, dus tijdens het wachten maakten we gebruik van een vrije AC-lader (€1,39). Ondertussen kwamen er verschillende andere elektrische wagens toe en was het voor de wachtenden moeilijk om te weten wie er eerst was. Gelukkig was iedereen begripvol en stopten de wagens bij een SoC van 80%. Na 15 minuten wachten was het aan ons en konden we snelladen bij Ionity. 

Omdat ik in Zwitserland geen dataverbinding heb, werkten we met de E.D.I-kaart (€25,86). Mocht ik wel data hebben, zou ik gebruik maken van Bonnet of mijn JuicePass-abonnement om toch enkele euro's te besparen.

CUPRA Born laadfile in Bellinzona (Ionity, Italië)

Na veel verkeersproblemen kwamen we 's avonds aan bij onze laatste Ionity-laadstop in Neuenkirch (Zwitserland). We waren helemaal alleen en konden dus zelf een lader kiezen. De lader waar we eerst op laden bleek echter niet sneller dan 36kW te gaan, dus veranderden we naar de lader ernaast die wel tot 100kW ging. Tijdens het wachten profiteerden we van de tijd om te lunchen en een kleine wandeling te maken. Na 23 minuten was de wagen opnieuw tot 80% geladen (€18,89) en vertrokken we richting ons hotel in Colmar.

We waren zeer blij toen we opnieuw in Frankrijk waren en onze 4G terug werkte. ABRP lijkt namelijk niet echt accurate voorspellingen te maken wanneer je geen dataverbinding hebt. Bij ons hotel stond een 22kW AC-lader (Freshmile) waar we gebruik van maakten om de wagen vol te laden tot 100% (364km rijbereik). Dit kostte ons via E.D.I. €21,89.

CUPRA Born Ionity Neuenkirch

Valies reizen met een elektrische auto Dag 2 

Colmar - Roeselare

Met de batterij op 100% vertrokken we 's ochtends vanuit Colmar richting onze eerste laadstop in Bous (Duitsland). Overigens was dit niet echt een geplande laadstop, maar ABRP stopte plots met werken waardoor we via Chargemap ons eigen oplaadstation hebben gezocht. We kwamen aan met 18% en bleven 26 minuten laden (€23,61).

Dag 2: Colmar - Roeselare (616 km - 7h11min inclusief 46min laden).
  1. Start in Comar(opgeladen tot 100% SoC
    • 252km rijden - 2h45min
  2. Laadstop bij Schengerwiss 3-5 [PC-Tank Sàrl] - aankomst met 22%, 17 min. opladen tot 60%
    • 94 km rijden - 1h3min
  3. Laadstop bij Wellin [Ionity] - aankomst met 15%, 14 min. opladen tot 51%
    • 180 km rijden - 1h57min
  4. Laadstop bij Le Roeulx / Thieu Nord [Ionity] - aankomst met 15%, 16 min. opladen tot 54%
    • 115 km rijden - 1h16min
  5. Aankomst in Roeselare met 22%
CUPRA Born

Na onze eerste laadstop reden we richting Wellin. Ditmaal was er zeer weinig verkeer en konden we vlot doorrijden aan de maximumsnelheid. We profiteerden bovendien van enkele kilometers zonder snelheidsbeperking op de Autobahn. Ook bij hoge snelheden blijkt de CUPRA een zeer stabiele auto te zijn. 

Met 9% SoC (33km rijbereik) kwamen we aan bij Wellin waar we mooie laadsnelheden haalde van 133kWh. Eén lader bleek hier niet te werken, een andere lader was vrij waardoor we onmiddellijk konden laden. Niet lang nadat wij waren aangekomen, stonden er 3 andere wagens te wachten op een vrije plaats. Gelukkig was er na 10 minuten opnieuw plaats voor de eerste wachtende. We gebruikten deze keer onze resterende kWh van de JuicePass-app waardoor we niks hoefden te betalen. Na 26 minuten laden hadden we opnieuw 189 kilometer extra bereik.

Tijdens het wachten in Wellin genoten we van onze lunch en de zon. We zagen dit dus absoluut niet als 'verloren tijd'.

CUPRA Born Ionity Wellin opladen

€23 voor 619 kilometer.

Tijdens onze rit ervaarden we regelmatig problemen met ABRP. Op aanraden van enkele EV Belgium-leden besloten we om de app 'PUMP' te gebruiken. Deze app werkt een heel stuk sneller en is veel logischer opgebouwd. Bovendien krijg je in Carplay een up-to-date overzicht van het aantal beschikbare laders, enorm handig en een aanrader! Bovendien lijkt PUMP ons een realistischer beeld te geven van de SoC bij aankomst.

De laatste laadstop in Froyennes [Ionity] had vier vrije laders die perfect werkten, deze stop was voorgesteld door PUMP en veel logischer dan de laadstop die ABRP voorstelde (Le Roeulx / Thieu Nord). Ook hier maakte ik opnieuw mooi gebruik van de JuicePass-app en mijn abonnement om zonder meerkost op te laden. Na 9 minuten hadden we opnieuw 91 kilometer extra rijbereik, wat ruim genoeg was om thuis te geraken.

Voor onze tweede terugrit haalden we een gemiddeld verbruik van 19,2 kWh/100km en een gemiddelde snelheid van 102 km/u over een afstand van 619 kilometer. Over deze afstand betaalden we in totaal €23,61.

CUPRA Born verbruik deel 2

Conclusies

Voor onze terugrit reden we in totaal 1349 kilometer met een gemiddeld verbruik van 18,1 kWh/100km en een gemiddelde snelheid van 75km/u. We hadden tijdens het eerste deel uren vertraging door file, maar dankzij onze hogere snelheden kwamen we toch veel vroeger thuis en hoefden niet extra te laden. Onze conclusie is dan ook dat je niet 100-110km/u hoeft te rijden om vlot op je bestemming te raken. We betaalden €108,12 om 1349 kilometer te rijden. Dat is dus een stuk goedkoper dankzij het gebruik van de JuicePass-app, ook al zijn snelladers veel duurder dan AC-laders.

In totaal reden we ongeveer 3.500 kilometer in 10 dagen tijd. Onze elektrische wagen was absoluut geen belemmering om ver te reizen. Het klopt dat je langer onderweg bent, maar tijdens de pauzes kan je jouw tijd nuttig gebruiken en even op adem komen. We hadden ook nooit parkeerproblemen in drukke steden als Firenze en Pisa door de vrije laadplaatsen en mochten er gratis parkeren tijdens het opladen. Deze relaxte manier van reizen betekent dat we dit volgend jaar absoluut opnieuw én beter willen doen. Hoe meer je de wagen gebruikt, hoe beter je inschattingen kan maken en sneller en goedkoper op je bestemming arriveert.

U bent een*:

Ontdek de 100% elektrische CUPRA Born

CUPRA Born 100 elektrisch snel leverbaar MIG Motors Gent Noord

Meer info

Deze reportage werd geschreven door Bert Bossier, Marketing Manager bij MIG Motors. © 2022