50 jaar, 30 miljoen Passats
Precies 50 jaar geleden werd een van de meest succesvolle Volkswagens gelanceerd: de Passat. Met meer dan 30 miljoen verkochte exemplaren is dat na de Golf en zelfs vóór de Kever het meestverkochte VW-model aller tijden. Na acht generaties is het tijd voor de negende, met een volledig nieuw design en innovatief motorenpallet waaronder drie nieuwe plug-in- en mildhybride aandrijvingen en vijf efficiënte turbobenzine- en dieselvarianten.
De eerste leveringen zullen in het eerste kwartaal van 2024 gebeuren, met een presentatie aan het publiek op de IAA Mobility in München van 5 tot 9 september 2023.
Het nieuwe aandrijvingsgamma
Tot de technische blikvangers behoren twee volledig nieuwe plug-inhybride aandrijvingen met een systeemvermogen van 204 pk en 272 pk. In combinatie met een nieuwe 19,7kWh-batterij maken ze een zuiver elektrisch rijbereik van ongeveer 100 km mogelijk. Bovendien staat het zuinige samenspel van de elektromotor en een nieuwe turbobenzinemotor garant voor een totaal rijbereik van ongeveer 1.000 km.
De Passat zal voor het eerst ook verkrijgbaar zijn met een 48V-mild-hybrideaandrijving. Twee sterke turbobenzinemotoren (204 pk/265 pk) en drie turbodieselmotoren (122 pk/150 pk/193 pk) maken het aandrijvingsgamma compleet. Altijd standaard: een automatisch schakelende en efficiënte versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG).
De nieuwe Passat Variant met ergoActive massagestoelen
Het futuristische interieur
Een volledig nieuw ontworpen interieur geeft deze elegante break een futuristische indruk, dankzij duidelijk gestructureerde en uitgestrekte displays. Deze nieuwste generatie van het modulaire infotainmentsysteem maakt een intuïtieve bediening mogelijk. De adaptieve onderstelregeling DCC Pro zorgt voor een combinatie van maximale dynamiek en optimaal comfort. Ook de nieuw ontwikkelde ergoActive Plus-stoelen met pneumatisch drukpuntmassage met 10 kamers dragen bij tot het hoge niveau van reiscomfort. De langere wielbasis zorgt daarnaast voor 50 mm extra beenruimte voor de achterste passagiers, terwijl het koffervolume groeide tot 1.920 liter.
Altijd gezien.
Volkswagen projecteerde het design van de klassieke Passat-modelreeks naar een modern tijdperk. De oppervlakken werden sculpturaler, de lijnen dynamischer en de afmetingen groter. Vooraan vallen de nieuwe ledkoplampen die verbonden worden met een dwarse ledstrip onmiddellijjk op, ze zorgen voor een brede en elegante look. Optioneel zal Volkswagen ook een nieuwe generatie van de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen aanbieden, die zijn voorzien van een nieuwe krachtige grootlichtfunctie met een aanzienlijk groter verlichtingsbereik.
Achteraan benadrukken de doorlopende ledachterlichten de breedte van het koetswerk. Met hun nieuwe 3D-lichtsignatuur ogen ze kristalhelder en vertonen ze een technologische look. De aerodynamica met een Cx van 0,25 (tegenover 0,31 voor de voorganger) verzekert efficiëntie en zuinigheid, wat van essentieel belang is voor een succesvolle bedrijfswagen.
Nieuwe stuurkolomhendels
Het instrumentenpaneel strekt zich horizontaal in één rechte lijn uit, met een hoogwaardig en overzichtelijk design. De middenconsole biedt meer opbergruimte, omdat de versnellingsbak nu wordt bediend via een intuïtieve stuurkolomhendel (rechts), vergelijkbaar met die in modellen zoals de ID.7 en ID. Buzz: voorwaarts naar ‘D’ draaien om vooruit te rijden, terugdraaien naar ‘R’ om de achteruitversnelling in te schakelen, zijwaarts drukken om de handrem te activeren. En net als de ID.7 heeft nu ook de Passat links een nieuwe multifunctionele stuurkolomhendel voor de richtingaanwijzer- en ruitenwisserfuncties.
Rijkelijk uitgerust, én standaard.
De nieuwe Passat wordt gelanceerd in de vier uitrustingsversies Passat, Business, Elegance en R-Line, die allemaal aanzienlijk opgewaardeerd zijn ten opzichte van de voorganger.
De basisuitrusting Passat beschikt meteen al over voorzieningen zoals de nieuwe beeldschermen van het MIB4, het Car2X-waarschuwingssysteem, App Connect (Apple- en Android-integratie), automatische airconditioning, USB-C-interfaces met 45W-oplaadvermogen (voorin), dakrails (in zwart) en tal van rijhulpsystemen. Tot deze systemen behoren ACC (automatische afstandsregeling), Side Assist (bij het wisselen van rijstrook), Front Assist (omgevingsbewakingssysteem), Lane Assist (om de rijstrook aan te houden), de afslagassistent, een in- en uitparkeerhulp (akoestische en optische waarschuwingssignalen voor obstakels voor- en achteraan), Rear View (achteruitrijcamera) en verkeersbordherkenning via de frontcamera. Ook standaard: ledkoplampen en ledachterlichten.