Vervolg op een succesverhaal
Sinds de lancering van de eerste Audi e-tron in 2018 markeerde Audi het debuut van de elektrische toekomst van de vier ringen. Sindsdien stelt het model normen in het segment van de elektrische luxe SUV.
De nieuwe Audi Q8 e-tron bouwt nu verder op het succesverhaal van deze elektrische pionier. Als topuitvoering van de elektrische SUV's en crossovers maakt hij indruk met zijn geoptimaliseerde aandrijvingsconcept, verbeterde aerodynamica, toegenomen oplaadvermogen en batterijcapaciteit en vergrote rijbereik tot 582 km in de SUV-versie (WLTP) en tot 600 km in de Sportback-versie (WLTP).
Highlights van de Q8-etron
Maximale ruimte en comfort
Met een lengte van 4.915 meter, een breedte van 1.937 meter en een hoogte van 1.619 meter voor de Sportback-versie en 1.633 meter voor de SUV-versie biedt de Q8 e-tron een maximale mate aan ruimte en comfort. De SQ8 e-tron en SQ8 Sportback e-tron zijn beide twee millimeter lager en 39 millimeter breder.
Hun wielbasis van 2.928 meter zorgt ervoor dat ook de passagiers achterin veel beenruimte hebben. De SUV heeft een opbergvolume van 569 liter; die van de Sportback bedraagt 528 liter. De zogenaamde ‘frunk’ biedt vooraan nog eens 62 liter opbergruimte.
Bekijk de trailer
Drie aandrijvingsvarianten
SUV
- WLTP-verbruik 24,0–20,1
- 250 kW in boostmodus
- Koppel van 664 Nm
- Rijbereik van 491 km (WLTP)
Sportback
- WLTP-verbruik 23,7–19,5
- 250 kW in boostmodus
- Koppel van 664 Nm
- Rijbereik van 505 km (WLTP)
SUV
- WLTP-verbruik 24.4–20.6
- 300 kW in boostmodus
- Koppel van 664 Nm
- Rijbereik van 582 km (WLTP)
Sportback
- WLTP-verbruik 24,1–19,9
- 300 kW in boostmodus
- Koppel van 664 Nm
- Rijbereik van 600 km (WLTP)
SUV
- WLTP-verbruik 28,0–24,6
- 370 kW in boostmodus
- Koppel van 973 Nm
- Rijbereik van 494 km (WLTP)
Sportback
- WLTP-verbruik 27,0–23,5
- 370 kW in boostmodus
- Koppel van 973 Nm
- Rijbereik van 513 km (WLTP)
Evenwicht tussen comfort en sportiviteit
De nieuwe Audi Q8 e-tron wordt standaard geleverd met een luchtvering met gecontroleerde schokdemping. De hoogte van het koetswerk kan in totaal met 76 millimeter worden versteld naargelang de rijsituatie. Om de laterale rijdynamiek van het voertuig te verbeteren, werd de afstelling van de luchtvering veranderd.
Bovendien zal de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) manoeuvreren in de toekomst nog eenvoudiger maken, vooral dan in scherpe bochten. De Audi Q8 e-tron pakt deze namelijk met nog meer wendbaarheid aan dankzij zijn herziene progressieve stuurinrichting. De overbrengingsverhouding van de stuurinrichting werd zodanig aangepast dat het systeem veel sneller reageert, zelf bij het maken van delicate stuurbewegingen.
Digitale matrixledkoplampen
De Q8 e-tron is optioneel uitgerust met digitale matrixledkoplampen. Op snelwegen duidt het oriëntatielicht de positie van de auto op de rijstrook aan en helpt het de bestuurder veilig in het midden te blijven op smalle plaatsen. Er zijn nog drie andere nieuwe functies beschikbaar: verbeterde verkeersinformatie, het rijstrooklicht met een richtingaanwijzer en het oriëntatielicht op landwegen.
Marktintroductie in de lente van 2023
De marktintroductie van de nieuwe Audi Q8 e-tron en Audi Q8 Sportback e-tron, die vanaf midden november besteld kunnen worden, is in België gepland voor eind februari 2023. De basisprijs voor de Audi Q8 e-tron in België bedraagt € 76.500 incl. btw voor de Audi 50 e-tron, € 88.300 incl. btw voor de Audi 55 e-tron en € 99.700 voor de Audi e-tron S. De toeslag voor de Sportback-variant bedraagt €2.000 incl. btw.