Testrit: ik ga naar de zee en neem mee: de nieuwe Enyaq iV!
Simon De Pauw, fervent voorstander van elektrische auto's & actief binnen de EV Belgium Community, won een weekendje weg met de nieuwe Škoda Enyaq IV. Onlangs gaven wij alle geheimen weg qua rijbereik in WLTP normen, maar in realiteit blijkt dit toch nog anders te zijn. Eerst zien en dan geloven dacht Simon, daarom testte hij het gebruiksgemak & de (elektrische) prestaties van de Enyaq iV uit!
Vlotte én comfortabele gezinswagen
Simon: "Enthousiast stap ik op vrijdag de showroom van MIG Motors Gent Noord binnen. Ik krijg de kans de nieuwste Škoda Enyaq iV uitgebreid te mogen testen. Na een grondige uitleg van een medeweker vertrekken we naar huis. Tijdens de rit valt mij al onmiddellijk op hoe vlot en stil deze elektrische Škoda Enyaq iV wel is. Eenmaal thuisgekomen hebben we de Škoda Enyaq iV van binnen en van buiten grondig uitgekamd, benieuwd om zijn Simply Clever-aanpak & andere snufjes te ontdekken.
Je moet nog aardig je best doen om stukken plastic te vinden en de afwerking is vlekkeloos, zelfs luxueus te noemen. Wat me vooral aanspreekt aan deze elektrische SUV is zijn sportieve looks, de 21 inch velgen maken van de Enyaq set tot een echte eye catcher."
Wat een ruimte heeft deze wagen.
"Het viel me ook op dat de zetels zéér comfortabel zitten en dat dit voor een langere rit geen probleem zou zijn. Zelf ben ik 1m96 en heb ik enorm veel plaats nodig achter het stuur. Deze SUV is zo ruim dat ik blijkbaar ook nog achter mezelf kan zitten met voldoende plaats op de achterbank.
De eerste kilometers hebben we, volgens de boordcomputer, gereden met een verbruik van 17,6 kWh/100km, wat niet onaardig is aangezien we nog nooit met deze auto hadden gereden."
We gaan naar zee & nemen mee... de Enyaq!
"Op zaterdag was het plan om onze normale ritten te doen, zoals het brengen van de dochter naar de turnles en de wekelijkse boodschappen.
In de namiddag was er een iets langere rit gepland naar onze Belgische Kust. Dit om ook eens op de snelweg te rijden en zo het verbruik aan een hogere snelheid te kunnen bekijken. Wat waren we aangenaam verrast toen we aankwamen aan de zee. Zelfs op de snelweg was de Škoda Enyaq zeer stil en stabiel. Na een rit van 85km met een gemiddelde snelheid van 74km/u kwamen we aan met een verbruik van 19,0 kWh/100km."
Een weekendje naar zee met de elektrische auto? Perfect mogelijk!
"Het was zelfs nog niet nodig om een laadpaal te zoeken op dat moment, aangezien de batterij nog vol genoeg was om terug naar huis te rijden. Na de terugrit was zelfs het verbruik gezakt naar 18,2 kWh/100km en hadden we in totaal 169km gereden en dit met een gemiddelde snelheid van 69km/u.
Ik heb ondertussen in totaal 298km gereden, en dit met een gemiddeld verbruik van 17,7kWh/100km. Op de display van de auto werd er toen nog een totaal rijbereik van 124km aangegeven en dat met ongeveer 25% aan batterij capaciteit."
Op 32 minuten bijladen tot 74%
"Zondagochtend even naar de Ionity Charger in Wetteren, dit is voor mij een kleine 10 minuten rijden. Toen ik daar aankwam had de batterijcapaciteit nog 23%. We parkeren de auto naast een snellaadpaal die maximaal 125kw kan leveren. We steken de CCS stekker in, en starten de laadsessie op met onze laadpas. De Škoda Enyaq geeft als start 9km/min aan, als ik dit omreken dan krijgen we ongeveer 90 kWh van de laadpaal, wat zeer goed is aangezien de batterij nog niet warm is.
Op ongeveer 32 minuten hebben we 39 kWh bijgeladen tot 74%. Met ons huidig gemiddeld verbruik aan 17,7 kWh/100km geeft ons dit een extra rijbereik van ongeveer 220km. "
Ik zeg je: ga achter dat stuur zitten!
"Zoals je ziet is een lange rit met de elektrische auto perfect mogelijk. Het vergt gewoon soms wat meer voorbereidingswerk dan een normale rit, maar met de Škoda Enyaq iV was dat zelfs niet nodig.
Ik wil MIG Motors bedanken voor deze fantastische elektrische ervaring en ik wens iedereen die een Škoda Enyaq iV heeft besteld bij MIG Motors veel fijne en aangename kilometers toe!"
Ook de nieuwe ENYAQ iV testen?
Dat kan! Hij staat klaar bij uw MIG Motors ŠKODA-dealer.