Is een benzine of diesel bedrijfswagen nog interessant in 2025?
In een bedrijfscontext is een elektrische wagen 100% aftrekbaar, terwijl voertuigen met een verbrandingsmotor (benzine of diesel) niet volledig in de belastingen kunnen worden ingebracht. Maar betekent dit automatisch dat een elektrische wagen de enige interessante optie is als bedrijfswagen?
Niet per se. Het is belangrijk om de Total Cost of Ownership (TCO), oftewel de totale gebruikskosten, goed in kaart te brengen. Door zowel de fiscale voordelen als de lange-termijnkosten te evalueren, krijg je een duidelijker beeld van welke keuze financieel het voordeligst is voor jouw onderneming.
Bekijk het volledige kostenplaatje
Wanneer je als ondernemer een nieuwe bedrijfswagen overweegt, is het belangrijk om goed te kijken naar de fiscale voordelen en kosten. Elektrische voertuigen (EV’s), plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) en wagens met een verbrandingsmotor worden immers allemaal anders behandeld op fiscaal vlak. Maar hoe maak je dan een eerlijke vergelijking tussen deze verschillende opties? In de wereld van bedrijfswagens wordt hiervoor de term TCO (Total Cost of Ownership) gebruikt, oftewel het totale kostenplaatje van een voertuig.
De TCO biedt een compleet overzicht van alle kosten die een voertuig met zich meebrengt, van aanschafprijs tot onderhoud en brandstofkosten. Er zijn twee veelgebruikte vormen van TCO die bedrijven helpen bij het maken van een weloverwogen keuze. Door deze kosten goed te vergelijken, krijg je als ondernemer niet alleen inzicht in de initiële investeringskosten, maar ook in de langetermijnkosten van het bezitten en gebruiken van een bedrijfswagen.
Bij het berekenen van de TCO 1 wordt vaak gekozen voor een operationele leasing op lange termijn als basis. Dit biedt aanzienlijke voordelen, omdat naast de huurprijs van het voertuig ook veel andere belangrijke kosten worden meegenomen. Denk hierbij aan verkeersbelasting, onderhoud, banden en restwaarde. Daarnaast kunnen extra diensten zoals verzekering of een vervangwagen worden toegevoegd aan het pakket.
Bij TCO 1 worden ook de niet-recupereerbare btw op het huurbedrag en de solidariteitsbijdrage (ook wel de CO²-bijdrage genoemd) meegerekend. Daarnaast vallen ook de kosten voor brandstof of elektriciteit onder dit kostenplaatje, inclusief de btw die niet terugvorderbaar is op de energiekosten. Dit geeft je een helder overzicht van de werkelijke kosten die je maakt bij het leasen van een voertuig en helpt bij het maken van een weloverwogen keuze voor je wagenpark.
CO 2 bouwt voort op de parameters van TCO 1, maar voegt daar een extra fiscale component aan toe: de belasting op de verworpen uitgaven. Dit betreft de kosten die je maakt voor de auto, zoals brandstofkosten en het VAA (voordeel van alle aard), die niet volledig aftrekbaar zijn voor de belasting. Voor voertuigen die niet volledig aftrekbaar zijn, worden deze verworpen uitgaven belast in de vennootschaps- of personenbelasting, tegen de geldende tarieven.
De meer fiscale benadering van TCO 2 maakt het een realistischere methode voor wagenparkbeheerders, omdat het de werkelijke belastingimpact meeneemt in de berekening. Deze aanpak biedt een nauwkeuriger overzicht van de totale kosten die je als bedrijf zult maken, inclusief de belastingeffecten. Bij MIG Motors passen we deze berekeningsmethode toe om je een gedetailleerder inzicht te geven in de kosten van je wagenpark, zodat je weloverwogen keuzes kunt maken die fiscaal voordelig zijn.
EV's zijn meestal voordeliger
Dankzij hun maximale aftrekbaarheid komen elektrische voertuigen (EV's) vrijwel altijd als de meest voordelige optie naar voren in de TCO 2-berekening. In theorie lijken ze de ideale keuze, maar in de praktijk zijn er enkele factoren die de uiteindelijke balans kunnen beïnvloeden. Zo zijn EV's vaak duurder in aanschaf dan hun brandstofequivalenten en kunnen ze een lagere restwaarde hebben. Daarnaast spelen de elektriciteitsprijzen een belangrijke rol: wie vaak openbare laadpunten gebruikt, vooral snellaadstations, kan merken dat de TCO hierdoor sneller oploopt.
Conclusie:
EV's zijn momenteel fiscaal gezien de meest interessante keuze, en met de toekomstige verstrenging van de wetgeving in het voordeel van voertuigen met nuluitstoot, wordt deze trend alleen maar versterkt. In de meeste gevallen is de keuze voor een wagen met een verbrandingsmotor (al dan niet hybride) minder voordelig of praktisch, tenzij je bijvoorbeeld geen laadpaal thuis kunt installeren. Wil je echt inzicht in het volledige kostenplaatje van jouw voertuig? Laat je dan adviseren met een individuele TCO-berekening die rekening houdt met alle relevante parameters. Zo maak je de best geïnformeerde keuze voor je wagenpark.
Contacteer ons voor een gepersonaliseerd advies